Podsumowanie realizacji projektu w roku szkolnym 2008/09

Projekt został złożony w czerwcu 2008 r. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Poddziałanie 9.1.2. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do informacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych.
Na realizację projektu przyznano całą wnioskowaną kwotę w wysokości : 827 788 zł Projekt obejmuje 6 szkół podstawowych i 3 gimnazja, dla których organem prowadzącym jest Gmina Cieszyn.
W ramach projektu realizowane są zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze dla uczniów klas I – III szkół podstawowych, w zajęciach uczestniczyło 193 uczniów.
Ponadto prowadzone są zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze dla uczniów klas IV – VI i gimnazjalistów w zakresie bloku matematyczno – przyrodniczego, w których brało udział 468 uczniów.
Zajęciami dydaktyczno – wyrównawczymi w zakresie przedmiotów humanistycznych objętych było118 uczniów.
Na zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze w zakresie języka obcego uczęszczało 192 uczniów. Placówki prowadziły również zajęcia pozalekcyjne w zakresie bloku przedmiotów matematyczno – przyrodniczych w formie kół zainteresowań, z których korzystało 599 uczniów.
Z organizowanych przez szkoły pozalekcyjnych zajęć humanistycznych korzystało 203 uczniów.
Na dodatkowych zajęciach z języków obcych – angielskiego, niemieckiego, rosyjskiego i czeskiego uczyło się 370 uczniów.
Dużym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia artystyczne, na które uczęszczało 460 uczniów. Wsparciem psychologiczno – pedagogicznym oraz socjoterapeutycznym objętych zostało 300 uczniów. Podsumowując można stwierdzić, że we wszystkich organizowanych zajęciach wzięło udział 2903 uczestników. Rzeczywista liczba uczniów, którzy brali udział w projekcie wynosi 1625 osób, 992 uczniów szkół podstawowych i 633 gimnazjalistów. Różnica wynika z faktu, że uczniowie uczestniczyli w kilku różnych zajęciach w ramach projektu. Szkoły organizowały również konkursy szkolne, międzyszkolne i powiatowe, wystawy i wycieczki edukacyjne. Prowadzone zajęcia obejmowały różnorodną tematykę, młodzież poznawała historię i kulturę swojego regionu, przygotowywała prezentacje multimedialne, zdjęcia, rozwijała zainteresowania ekologiczne, matematyczne, przyrodnicze, geograficzne. Interesowała się funkcjonowaniem Unii Europejskiej, uczestniczyła w spotkaniach z posłami do Parlamentu Europejskiego. Młodzi adepci sztuki teatralnej przygotowywali ciekawe przedstawienia teatralne, w szkołach redagowano gazetki szkolne, działały koła czytelnicze, dziennikarskie. Uczestnicy zajęć rozwijali również swoje zdolności plastyczne, uczestniczyli w warsztatach, plenerach rysunkowo – malarskich, poznawali nowe techniki graficzne. Uczniowie rozwijali swój talent muzyczny i taneczny poprzez udział w zespołach wokalno – muzycznych, tanecznych, poznawali tańce regionalne, narodowe, uczyli się gry na instrumentach muzycznych.
Jak wynika z przeprowadzonych w placówkach badań ankietowych, którymi objęto 2467 osób, projekt jest oceniany pozytywnie zarówno przez uczniów, jak i rodziców oraz prowadzących zajęcia nauczycieli. Respondenci ocenili go jako interesujący, potrzebny, sprzyjający rozwojowi zainteresowań, umożliwiający wyrównywanie braków w wiadomościach szkolnych. Uczniowie mogli rozwijać swoje indywidualne zdolności, dzięki czemu odnosili znaczące sukcesy w konkursach przedmiotowych. W ramach ogłoszonego przez Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego konkursu plastycznego dla uczniów klas I – III szkół podstawowych „Moja europejska rodzina” nagrodzono klasę III a ze Szkoły Podstawowej nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi w Cieszynie oraz wyróżniono Zosię Pawlik z klasy III b ze Szkoły Podstawowej nr 1, Kingę Molińską uczennicę klasy III ze Szkoły Podstawowej nr 6, Mateusza Mazurka ucznia klasy III ze szkoły Podstawowej nr 7 oraz uczniów klasy IIIa oraz IIIb ze Szkoły Podstawowej nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi – Mateusza Faltyczkę i Dawida Herzyka.
Uczniowie wymagający wsparcia i pomocy mogli wyrównać braki na zajęciach wyrównawczych, dzięki temu nie uzyskali ocen niedostatecznych i otrzymali promocję do klas programowo wyższych. W niektórych szkołach obniżyła się liczba ocen niedostatecznych, poprawiła średnia z wyników nauczania. Uczniowie mieli możliwość przygotowywania się do sprawdzianów, egzaminów zewnętrznych. Uczniowie objęci wsparciem psychologicznym, pedagogicznym i pomocą logopedyczną oraz socjoterapeutyczną, również lepiej funkcjonowali w zespołach klasowych, nastąpiła poprawa ich relacji z rówieśnikami, uczniowie stali się aktywniejsi na zajęciach lekcyjnych. Projekt będzie realizowany również w nowym roku szkolnym 2009/2010.

Koordynator projektu
Danuta Łabaj