Podsumowanie realizacji projektu po II semestrze roku szkolnego 2009/2010

Szkoła – szansą i wyzwaniem – drugi rok realizacji projektu ( analiza po II semestrze roku szkolnego 2009/10)

Projekt złożony w czerwcu 2008 r. w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - Poddziałanie 9.1.2. Wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów z grup o utrudnionym dostępie do informacji oraz zmniejszanie różnic w jakości usług edukacyjnych jest realizowany od listopada 2008 r. w cieszyńskich placówkach oświatowych. Do czerwca 2010 r. zrealizowano wszystkie zajęcia edukacyjne. Do wykonania pozostały jeszcze zaplanowane na wrzesień wycieczki edukacyjne.

Przyznana kwota 827 788 zł została wykorzystana na realizację dwuletnich zadań w 6 szkołach podstawowych i 3 gimnazjach dla których organem prowadzącym jest Gmina Cieszyn.

W ramach projektu zrealizowano zajęcia dydaktyczno–wyrównawcze dla uczniów klas I–III szkół podstawowych, w roku szkolnym 2009/10 w zajęciach uczestniczyło 174 uczniów.

Ponadto prowadzone były zajęcia dydaktyczno–wyrównawcze dla uczniów klas IV – VI i gimnazjalistów w zakresie bloku matematyczno–przyrodniczego, w których brało udział 445 uczniów.

Zajęciami dydaktyczno–wyrównawczymi w zakresie przedmiotów humanistycznych objętych zostało 140 uczniów.

Na zajęcia dydaktyczno–wyrównawcze w zakresie języka obcego uczęszczało 210 uczniów.

Placówki prowadziły zajęcia pozalekcyjne w zakresie bloku przedmiotów matematyczno–przyrodniczych, z których korzystało 553 uczniów.

Z organizowanych przez szkoły zajęć humanistycznych korzystało 241 uczniów.

Języków obcych: angielskiego, niemieckiego, rosyjskiego uczyło się dodatkowo 298 uczniów.

Na zajęcia artystyczne uczęszczało 355 uczniów.

Wsparciem psychologiczno–pedagogicznym, socjoterapeutycznym objętych zostało 186 uczniów.

W roku szkolnym 2009/10 w projekcie uczestniczyło 1523 uczniów co stanowi 54,06 % wszystkich uczniów uczęszczających do cieszyńskich publicznych szkół podstawowych i gimnazjów.

SP nr 1 – 247 uczniów w projekcie

SP nr 2 – 108
SP nr 3 – 188
SP nr 4 – 187
SP nr 6 – 142
SP nr 7 – 78
G nr 1 – 232
G nr 2 – 116
G nr 3 – 225

Projekt zakładał również realizację konkursów, wystaw i wycieczek.

Każda placówka przygotowała dokumentację z realizacji projektu za I i II semestr 2009/10, z której wynika, że prowadzone zajęcia cieszyły się zainteresowaniem uczniów, mogli oni rozwijać swoje indywidualne zdolności, osiągali znaczące sukcesy w konkursach przedmiotowych, co zostało uhonorowane przez władze miasta listami gratulacyjnymi skierowanymi do uczniów i nauczycieli (spotkanie w Sali Sesyjnej Ratusza w dniu 17 czerwca 2010 r.).

Uczniowie wymagający wsparcia i pomocy mogli wyrównać braki na zajęciach wyrównawczych, dzięki czemu nie uzyskali ocen niedostatecznych. Uczniowie mieli możliwość przygotowywania się do sprawdzianów i egzaminów zewnętrznych.

Objęci wsparciem psychologicznym, pedagogicznym i pomocą logopedyczną, socjoterapeutyczną uczniowie również lepiej funkcjonują w zespołach klasowych, poprawiły się ich relacje z rówieśnikami, uczniowie są aktywniejsi na zajęciach lekcyjnych.



W ramach projektu szkoły realizowały różnorodne zajęcia:

Szkoła Podstawowa nr 1 prowadziła kółko dziennikarskie, które redaguje szkolną gazetkę „Nowinki nie tylko z jedynki”, kółko czytelnicze, na zajęciach którego uczniowie poznają wybrane pozycje z literatury dla dzieci, przygotowują się do konkursu czytelniczego, realizowały program związany tematycznie z Cieszynem. Na zajęciach pozalekcyjnych z przyrody uczniowie poznali rezerwaty przyrody na terenie Cieszyna, uczyli się rozpoznawać rośliny, zdobyli wiadomości na temat budowy geologicznej, brali udział w wystawie fotograficznej „Przyroda w obiektywie”, przeprowadzili zbiórkę karmy dla schroniska zwierząt i brali udział w wycieczce do Parku Miniatur w Inwałdzie, planetarium na Równicy, zastanawiali się czy dom rodzinny jest ekologiczny. W ramach kółka matematycznego „Matematyczne potyczki” uczniowie rozwijali swoje indywidualne zdolności i zainteresowania matematyczne, wykorzystywali w czasie zajęć matematyczne programy komputerowe, na zajęciach informatycznych z kolei prowadzili stronę internetową szkoły.

W Jedynce działa również koło fotograficzne, gdzie młodzi fotografowie poznali działanie programu Windows Movie Maker, wykonywali zdjęcia i prezentacje. Uczniowie poszerzyli wiedzę o Unii Europejskiej w ramach kółka europejskiego, nawiązali współpracę z kolegami z Rumunii i Turcji. Swoje pasje plastyczne i teatralne uczniowie mogli rozwijać na zajęciach pozalekcyjnych, gdzie bawili się różnymi formami plastycznymi, przygotowywali przedstawienia teatralne np. „Straszny dwór, czyli nasza szkoła” . Na zajęciach kółka regionalnego realizowali tematykę związaną z 1200–leciem Cieszyna. W szkole dodatkowo można się było uczyć również języków obcych: j. rosyjskiego i niemieckiego. Uczniowie mogli skorzystać z treningu uczenia się oraz pomocy logopedy.

Szkoła Podstawowa nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi prowadziła dla swoich uczniów dodatkowe zajęcia z języka angielskiego oraz zajęcia z arteterapii. W szkole działa Koło „Młodzi ekolodzy”. Wspólnie z Fundacją ARKA i Klubem Gaja uczniowie wzięli udział w VII edycji programu edukacji ekologicznej „Zasadźmy swoje drzewko dla pokoju”, brali udział w warsztatach „Dobre rady na odpady” i wycieczce do Planetarium. Dzieci zajmowały się zagadnieniem segregacji śmieci, podjęły działania pomocowe dla zwierząt, wzięły również udział w zajęciach dot. zużycia wody i zarejestrowały się w Klubie Błękitnego Kciuka. Zwiedzili również Wytwórnię Filmów Rysunkowych w Bielsku–Białej, wędrowali szlakami turystycznymi, zwiedzając atrakcyjne miejscowości Śląska Cieszyńskiego. Uczniowie mogli rozwijać swoje zainteresowania artystyczne na zajęciach muzyczno–ruchowych, przygotowując program zaprezentowany na szkolnych uroczystościach, brali udział w zajęciach teatralnych, wzięli udział w Szkolnej Ławce Artystycznej, najmłodsi uczniowie uczęszczali na zajęcia plastyczne. Uczniowie objęci indywidualnym wsparciem pedagogicznym zdobyli cenne wyróżnienia w konkursach plastycznych, co dla nich i ich rodziców było dodatkowym wsparciem i motywacją do dalszej pracy.

Szkoła Podstawowa nr 3 z Oddziałami Integracyjnymi im. J. Korczaka obok zajęć dydaktyczno–wyrównawczych i zajęć w ramach wsparcia psychologiczno–pedagogicznego (projekt „Tęcza”) prowadziła dla swoich uczniów zajęcia pozalekcyjne o tematyce przyrodniczej: „Niezwykłe zwierzęta” oraz „Niezwykła przyroda – Elementy ekologii”. Uczniowie poznali nie tylko ciekawe zwierzęta, ale również niezwykłe zjawiska zachodzące w przyrodzie, uczyli się korzystać z różnych źródeł informacji. Zwiedzili zabytkową kopalnię Guido w Zabrzu, odwiedzili Muzeum Z. Kossak w Górkach Wielkich. Ponadto uczestniczyli w zajęciach pozalekcyjnych poświęconych Unii Europejskiej, poznali kraje członkowskie, ich historię i kulturę oraz tańce. Uczestnicy zajęć dla swoich młodszych kolegów przygotowali specjalny program, w którym zaprezentowali 20 państw europejskich.

Szkoła Podstawowa nr 4 w ramach zajęć tzw. unijnych obok zajęć dydaktyczno–wyrównawczych oraz wsparcia psychologiczno–pedagogicznego, dla swoich uczniów prowadziła zajęcia artystyczne, teatralne, na których młodzi adepci sztuki teatralnej uczyli się jak występować przed publicznością i nie mieć tremy, w jaki sposób ze sobą współpracować, wyrażać emocje. Koło teatralne przygotowało program z okazji uroczystego otwarcia szkolnego basenu i sali gimnastycznej, Dnia Edukacji Narodowej, zorganizowano również lalkowe warsztaty teatralne i udział w spektaklu Teatru Banialuka, przygotowano program na Szkolną Ławkę Artystyczną i przedstawienie „Święto rodziny”. W szkole działa zespół wokalny „Biedronki”. Ponadto dla uczniów zainteresowanych przyrodą i matematyką prowadzone są zajęcia w ramach kółka „Miłośników przyrody – Drużyna Drzewa”, „Z matematyką na egzamin”. Uczniowie przygotowali m. in. „Zielnik – rośliny z naszego placu szkolnego”, zorganizowali Dzień Ziemi, uczyli się korzystać z mapy i kompasu. W szkole prowadzono dodatkowe zajęcia z języka angielskiego i języka polskiego.

Szkoła Podstawowa nr 6 w ramach projektu organizowała dla swoich uczniów zajęcia pozalekcyjne, przyrodnicze, uczniowie brali udział w kampaniach i akcjach ekologicznych, realizowali projekt „Moje silne drzewo”, wzięli udział w wycieczce do Ośrodka Edukacji Ekologicznej w Ustroniu, zobaczyli wrocławskie ZOO i Panoramę Racławicką oraz Muzeum Sprzętu Gospodarstwa Domowego. Zorganizowali zbiórkę nakrętek plastikowych, segregowali śmieci, wzięli udział w zorganizowanym konkursie na album o tematyce przyrodniczej. Ponadto uczniowie mogli rozwijać swoje zainteresowania matematyczne, łącząc je z technologią informacyjną. Uczestniczyli w wycieczce do Planetarium oraz w szkolnym konkursie „Znani matematycy”. Uczniowie swoje pasje teatralne rozwijali na zajęciach artystycznych, tworzyli kukiełki, uczyli się jak wyrażać uczucia, brali udział w przedstawieniach teatralnych, poznawali różne środki artystyczne. Przygotowali przedstawienie jasełkowe „Cud Świętej nocy”, program na Szkolną Ławkę Artystyczną, koncert dla przedszkolaków „Pani Wiosna”. Młodzi plastycy prezentowali z kolei swoje prace w szkolnej Galerii Koła Artystycznego, poznawali takie techniki jak kolaż, frotaż i origami.

Szkoła Podstawowa nr 7 w ramach projektu realizowała zajęcia w bloku matematyczno–przyrodniczym, humanistycznym i artystycznym. Zajęcia przybliżyły dzieciom takie zagadnienia jak: animacja filmowa i film fabularny, technika origami, przyroda oraz historia regionu cieszyńskiego, tematyka związana ze zjawiskami zachodzącymi w przyrodzie, kosmos i astronomia. Uczniowie brali również w zajęciach informatycznych. Uczestnicy projektu odwiedzili ustrońskie Planetarium oraz kino 4D, zwiedzili cieszyńskie Muzeum Drukarstwa, Muzeum Śląska Cieszyńskiego, Wzgórze Zamkowe. Brali udział w warsztatach rzeźbiarskich prowadzonych w Wydziale Artystycznym Uniwersytetu Śląskiego. Zorganizowano również wyjście do kina na film „Mikołajek” .

Gimnazjum nr 1 w ramach zajęć unijnych organizowało wspomaganie psychologiczno–pedagogiczne dla uczniów oraz zajęcia dydaktyczno–wyrównawcze w zakresie przedmiotów matematyczno–przyrodniczych i języków obcych. Ponadto w szkole działały koła przedmiotowe z fizyki, biologii, geografii, chemii, informatyki i matematyki. Szkoła prowadziła dodatkowe zajęcia z języka angielskiego i języka rosyjskiego. Uczniowie na zajęciach z chemii wykonywali doświadczenia, podsumowywali wyniki i wyciągali wnioski. Wzięli udział w konkursie „Młody chemik” oraz w konkursie przedmiotowym z chemii. Na zajęciach matematycznych uczniowie poznawali zagadnienia nieobjęte programem nauczania, brali udział w konkursie „Moja pamięć doskonała” oraz przygotowywali się do konkursu przedmiotowego z matematyki. Na zajęciach koła geograficznego uczniowie doskonalili umiejętność czytania mapy, pogłębiali zagadnienia astronomiczne, ćwiczyli obliczenia, poznawali geografię regionalną Europy, przygotowywali się do konkursu geograficznego. Na zajęciach koła biologicznego młodzież poszerzała wiedzę z anatomii i fizjologii człowieka, zdrowego stylu życia, chorób cywilizacyjnych, przygotowywała się do konkursu przedmiotowego z biologii. Na zajęciach koła informatycznego gimnazjaliści przygotowywali się do konkursów m. in. Ogólnopolskiej Olimpiady Internetowej „Dialnetmasters 2010”. Młodzi fizycy z kolei przygotowywali się do konkursu przedmiotowego z fizyki oraz Konkursu Fizycznego „Lwiątko”. Udział uczniów Gimnazjum nr 1 w konkursach przedmiotowych okazał się wielkim sukcesem.

Gimnazjum nr 2 z Oddziałami Integracyjnymi im. J. Kubisza w ramach projektu prowadziło dla swoich uczniów dodatkowe zajęcia z języka angielskiego, w trakcie których młodzi ludzie podejmowali prace związane z przystąpieniem szkoły do projektu Comenius, poznawali kulturę państw anglojęzycznych, przygotowywali pomoce dydaktyczne, zorganizowano m. in. Przegląd Piosenki Angielskiej i konkurs o gratisowy udział w konkursie z j. angielskiego „FOX”, Dzień Języków Obcych, prezentacje multimedialne w języku angielskim dot. różnorodnej tematyki. Na zajęciach koła polonistycznego realizowano zagadnienia związane z udziałem uczniów w konkursie przedmiotowym z języka polskiego, doskonalono różnorodne formy wypowiedzi – poetyckie i prozatorskie. Ponadto w gimnazjum działało koło redakcyjne wydające szkolną gazetkę „Czytadełko”. Młodzież miała możliwość zapoznania się z historią i tradycjami Śląska Cieszyńskiego na zajęciach pozalekcyjnych związanych z tematyką regionalno-krajoznawczą. Gimnazjaliści wzięli udział w cyklu wykładów na temat „Rok 1918 na Śląsku Cieszyńskim”. Zorganizowali dla gimnazjalistów z powiatu cieszyńskiego konkurs pt. ”Matematyczno–przyrodnicze wędrówki po Śląsku Cieszyńskim”. Uczniowie realizowali tematy związane ze współczesną cywilizacją oraz prowadzili audycje w szkolnym radiowęźle w ramach zajęć koła antropologicznego. Zajęcia koła matematycznego pozwoliły uczniom przygotować się do konkursu przedmiotowego oraz konkursu matematycznego „Kangur”.

Gimnazjum nr 3 w ramach projektu prowadziło dla swoich uczniów zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze z matematyki, chemii, fizyki i geografii oraz j. polskiego, historii i WOS–u, a także zajęcia w ramach wspomagania psychologiczno–pedagogicznego. Ponadto w szkole w ramach zajęć pozalekcyjnych młodzież mogła rozwijać swoją wiedzę w kołach przedmiotowych. I tak na zajęciach koła geograficznego z elementami edukacji europejskiej uczniowie między innymi uczyli się czytania mapy turystycznej, poznawali osobliwości euroregionu Śląsk Cieszyński, brali udział w grze dydaktycznej „Roztargniony geograf”, dzięki której utrwalali podział polityczny Europy, zwiedzili radiostację gliwicką i palmiarnię, brali udział w warsztatach etnograficznych dot. Turcji i Kurdystanu, połączonych z parzeniem herbaty. Na zajęciach koła informatycznego przygotowywali się do konkursu informatycznego, tworzyli własne gry, uczyli się tworzyć stronę www, przygotowywali prezentacje na konkurs multimedialny „Żyję bez ryzyka”, poznawali działanie tablicy interaktywnej. Na dodatkowych zajęciach matematycznych poznali pracę Urzędu Skarbowego, ZUS–u, Banku, biura podróży, uczyli się w jaki sposób można wykorzystać matematykę w codziennym życiu, poznając np. pracę geodety, dokonywali pomiaru terenu, poznawali tajemnice Sudoku, Kakuro, tworzyli makietę miasta z podstawowych brył geometrycznych. Na zajęciach biologiczno–ekologicznych uczniowie przygotowywali się do konkursu przedmiotowego z biologii, poszerzali wiedzę dot. funkcjonowania ludzkiego organizmu. Gimnazjaliści brali aktywny udział w dodatkowych zajęciach z języków obcych, uczyli się języka rosyjskiego (klasa Ib w całości), niemieckiego oraz doskonalili język angielski. Poznawali tradycję i kulturę państw, lepili pierogi, oglądali i kręcili filmy. Uczniowie rozwijali swoje pasje, biorąc udział w dwóch kołach teatralnych, zajęciach muzycznych, regionalno–literackich. W szkole działają dwie grupy teatralne, koło „Kuchnia artystyczna Gimnazjum nr 3” przygotowało spektakl teatralny wg Sławomira Mrożka „Na pełnym morzu”, II zespół teatralny przygotował program na Szkolną Ławkę Artystyczną. Grupa literacko–regionalna „Cieszynianka” redagowała szkolną gazetkę „Trójkomania”, zorganizowała wycieczki regionalne do Wisły, Koniakowa i Chorzowa, zrealizowała autorski projekt „Hej, koło Cieszyna” w ramach programu Centrum Edukacji Obywatelskiej „Etnolog – zaloguj się na ludowo”. W ramach koła muzycznego młodzież brała udział w warsztatach muzycznych, przygotowywała się do występów szkolnych i międzyszkolnych, koncertowała w Domu Pomocy Społecznej „Pogodna Jesień”.

Młodzież Gimnazjum nr 3 również może pochwalić się znaczącymi sukcesami w konkursach przedmiotowych.

Gimnazjaliści z Gimnazjum nr 1, 2 i 3 wzięli udział w zorganizowanej przez Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego, Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego debacie dot. przyszłości Europy.

Koordynator projektu
Danuta Łabaj