Polski English Deutch France Czech

Gminny Program Rewitalizacji

Strona pożwiżcona kopercie życia

czeski Cieszyn - oficjalny serwis

Odpocznij w Cieszynie » Chcę spędzić aktywnie czas » Trasy spacerowe »

5. Trasa spacerowa Bobrecka

[1] Dolina potoku Sarkandrowiec - w tle z lewej widoczna Czantoria, fot. S. Kawęcki

[2] Widok z ul. Kościuszki na osiedla Bobrek Wschód i Podgórze, fot. S. Kawęcki

[3] Osiedle domków jednorodzinnych przy ul. Kościuszki, fot. S. Kawęcki

[4] Kościół parafialny na Bobrku, fot. S. Kawęcki

Mapa trasy Bobreckiej

S. Kawęcki

PRZEBIEG TRASY ZNAKOWANEJ KOLOREM CZARNYM (Ryc.5):
DWORZEC PKS – ul. W. KORFANTEGO – ul. KOLEJOWA – ul. KATOWICKA – CMENTARZ KOMUNALNY – chodnik za restauracją „WIDOK” – ul. H. FILASIEWICZA – ul. CZYTELNI LUDOWEJ – ul. DOLNA – chodnik między blokami Osiedla Piastowskiego w poprzek ul. POLNEJ i ul. KAMIENNEJ – ul. WĘGIELNA – ul. MOTELOWA – ul. GRUNTOWA – ul. HAŻLASKA – ul. PIKIETY – ul. PSZENNA – ul. H. PRZEPILIŃSKIEGO – ul. ŁAGODNA – ul. T. KOŚCIUSZKI – ul. STAWOWA – ul. K. BRODZIŃSKIEGO – ul. CZARNY CHODNIK (dróżka nad Bobrówką) – ul. BOBRECKA – ul. F. HAJDUKA – DWORZEC PKP.

Długość trasy – 7,5 km.

Spacer rozpoczynamy sprzed Dworca PKS (wejście od strony ul. W. Korfantego). Dochodzimy do ul. Kolejowej i skręcamy w nią w lewo. Idziemy przez wiadukt kolejowy. Przed nami na skarpie widoczny piękny neobarokowy gmach (informacje w rozdz. 2). Idziemy przed siebie ul. Katowicką mijając z prawej strony wielkie targowisko, które tętni życiem w środy i soboty, a jego wiernymi klientami są przede wszystkim obywatele Czech i Słowacji, przyjeżdżający do Cieszyna nawet z bardzo odległych regionów. Z lewej strony wznosi się na skarpie osiedle „Liburnia”, a najbliżej nas przy ul. S. Moniuszki 4 znajduje się baza noclegowa Ośrodka Doradztwa i Doskonalenia Kadr „Fundacja”. Po minięciu stacji benzynowej dochodzimy do bramy cmentarza komunalnego.

Wejście na cmentarz (otwarty w 1891 r.), prowadzi przez imponującą klasycystyczną bramę z kopułą. W starszych kwartałach nekropolii znajduje się wiele przykładów różnorodnej „architektury cmentarnej’ świadczącej o zamożności rodziny, jak również o tym, kto w tym miejscu spoczywa. Warto zwrócić uwagę na łukową kolumnadę obok której spoczywają: Gustaw Morcinek – pisarz, Franciszek Popiołek – historyk, ks. Józef Londzin – burmistrz miasta, przywódca Związku Śląskich Katolików, Paweł Stalmach – działacz narodowy, założyciel Macierzy Szkolnej Księstwa Cieszyńskiego, Karol Miarka – działacz narodowy, pisarz, redaktor, ks. Ignacy Świeży – założyciel Związku Śląskich Katolików, Władysław Michejda – burmistrz Cieszyna, Ludwik Brożek – bibliofil, kustosz muzeum, Jan Demel von Elswehr – burmistrz. Ponadto na cmentarzu pochowani są m.in.: Karol Buzek – geolog, działacz PTT „Beskid Śląski”, Józef Chlebowczyk – historyk, prorektor Filii UŚ, Hilary Serafin Filasiewicz – prawnik, działacz narodowy, Jan Galicz – nauczyciel, prezes Oddziału PTT „Beskid Śląski”, Emanuel Guziur – nauczyciel, dyrygent chórów, Franciszek Horak – jubiler, Wiktor Karger – kustosz muzeum, Bruno Konczakowski – kupiec, zbieracz militariów, Jan Michejda – burmistrz, działacz narodowy, Henryk Nitra – artysta malarz, Tadeusz Reger – organizator ruchu związkowego, socjalista, Józefa Zyta Sarama – nauczycielka, poetka, twórca pisma „Nadolzie”, Ludwik Skrzypek – nauczyciel, główny konspirator wojskowy z 1918 r., Jerzy Szczurek – nauczyciel, główny konspirator wojskowy z 1918 r., Maria Wardas – pisarka, pilotka, Wincenty Zając – nauczyciel, działacz PTT i PTTK. W cmentarnej kwaterze XVIII znajduje się zbiorowa mogiła 81 ofiar rozstrzeliwań dokonanych przez gestapo na terenie starego cmentarza żydowskiego w dniu 1 i 2 maja 1945 r. Uroczysty pogrzeb ofiar odbył się po ekshumacji w dniu 17 czerwca 1945 r. z udziałem duchowieństwa katolickiego i ewangelickiego. Kazanie na cmentarzu wygłosił ks. Oskar Michejda. W mogile spoczywa 65 Polaków, 15 Czechów i 1 Włoch, a wśród nich 8 kobiet.

Opuszczamy cmentarz i przekraczamy ul. Katowicką. Idziemy chodnikiem w kierunku ul. H. Filasiewicza mając po lewej stronie restaurację „Widok”, a po prawej osiedle „Piastowskie”. Po dojściu do ulicy skręcamy w prawo i ponownie w prawo w ul. Czytelni Ludowej. Podchodzimy w górę do ul. Dolnej. Przekraczamy jezdnię i po schodach podchodzimy w kierunku bloków osiedla „Piastowskiego”. Przechodzimy między domami nr 1 i 3 przy ul. Polnej, nr 1 i 3 przy ul. Kamiennej oraz obok domów nr 3 i 2 przy ul. Węgielnej. Zainteresowanie może wzbudzić dość dobra infrastruktura osiedlowa: place zabaw, parkingi itp. Skręcamy w lewo w ul. Motelową. Idziemy wzdłuż szpaleru domów jednorodzinnych, by wkrótce osiągnąć uliczkę prowadzącą w lewo do parkingu przed hotelem „Orbis-Halny”. Hotel został wybudowany w latach osiemdziesiątych ub. w. jako motel głównie z myślą o turystach przejeżdżających tranzytem przez miasto. Skręcamy w lewo w ul. Gruntową i wkrótce po dojściu do ul. Hażlaskiej spotykamy znaki szlaku czerwonego. Znajduje się tu kładka dla pieszych przerzucona nad drogą krajową nr 1 prowadzącą do przejścia granicznego. Po przejściu kładki wchodzimy na teren dzielnicy Pastwiska. Tuż za kładką ze skarpy po prawej stronie rozciąga się wspaniały widok na Beskid Śląski i Beskid Śląsko-Morawski (opis w rozdz. 2). Jesteśmy w Pastwiskach (opis w rozdz. 2). Idziemy ul. Hażlaską. Z lewej strony stoi remiza OSP w Pastwiskach ze św. Florianem we wnęce. Obok drewniana słupowa kapliczka Matki Boskiej Częstochowskiej. Dochodzimy do skrzyżowania kilku ulic na wierzchołku wzgórza zw. Boża Męka. Stoi tu skromna kapliczka słupowa upamiętniająca (wg przekazu) miejsce spoczynku żołnierzy szwedzkich podstępnie schwytanych tu przez Austriaków w zasadzkę i wymordowanych mimo obietnic pełnego bezpieczeństwa. Opuszczamy znaki czerwone Szlaku Krawędziowego, skręcamy w prawo przed kapliczką i dochodzimy do ul. Katowickiej, mijając z prawej strony pawilon handlowy. Przejściem dla pieszych przechodzimy na drugą stronę ulicy. Znajduje się tu przystanek PKS Cieszyn Pastwiska.

Wchodzimy na ul. Pikiety. Ulica ta prowadzi grzbietem jednego z pasm wzgórz Pogórza Cieszyńskiego. Z tego względu wielokrotnie przed naszymi oczami rozpościerają się dalekie widoki Beskidu Śląskiego, Beskidu Śląsko-Morawskiego, Pogórza Cieszyńskiego, będącego częścią Pogórza Śląskiego oraz Pogórza Śląsko-Morawskiego. Szlak prowadzi ulicą pod górę. Mijamy rosnący po prawej stronie ulicy ok. 150 – 200-letni dąb szypułkowy, a za nim dwie okazałe wierzby kruche. Wkrótce osiągamy szczyt Pikietów (376 m n.p.m.). Znajduje się tu skrzyżowanie ulic: Pikiety, Żniwnej i Pszennej. W otoczeniu kilku drzew stoi tu kamienny krzyż w typie Bożej Męki z napisem (pisownia oryginalna): „Ja jestem Drogą, prawdą i życiem. Sam. 14.6. Fundatorka Maryanna Żebrok. 1887”. Z tego miejsca podziwiać można wspaniałą panoramę Cieszyna, górującego nad miastem pasma granicznego Końskiego Lasu, Kojkowskiej Górki i Mołczyna z dymiącymi za nim kominami Trzyńca, wzgórza Cieślarówkę i Banotówkę, a dalej Czantorię, Jasieniową, Baranią Górę, Równicę i inne szczyty Beskidu Śląskiego.

Skręcamy w prawo w ul. Pszenną. Ulica prowadzi początkowo w dół, później skręca w lewo i za chwilę w prawo, by doprowadzić do ul. H. Przepilińskiego. Spotykamy tu znaki żółte Szlaku Widokowego. Skręcamy w prawo i wspólnie ze znakami żółtymi osiągamy wkrótce wiadukt drogowy nad ul. Graniczną, którą przebiega droga krajowa nr 1 (E75). Z wiaduktu podziwiać możemy panoramę Cieszyna oraz Pogórza Śląsko-Morawskiego z Mistrzowickim Kopcem. Na pierwszym planie widoczne są dachy osiedla Bobrek Wschodni. Opuszczamy znaki żółte i za wiaduktem skręcamy w lewo w ul. Łagodną. Po chwili znowu zmiana kierunku – skręcamy w prawo w ul. T. Kościuszki. Zaczynamy schodzić jednym z bocznych grzbietów wzgórza Pikiety w dół w dolinę Bobrówki. Z lewej strony widok na dolinę potoku Sarkandrowiec [zd.1] [zd.2] i opuszczone sady. Za warsztatem samochodowym znowu piękny widok – panorama Beskidu Śląskiego i Śląsko-Morawskiego począwszy od Klimczoka aż po Łysą Górę. Dobrze widoczne jest Pasmo Czantorii i Stożka oraz duże obszary Pasma Wiślańskiego, a także Jaworowy leżący w Beskidzie Śląsko-Morawskim. Idziemy w dalszym ciągu ul. T. Kościuszki. Po prawej stronie za ul. H. Kajzara mijamy budowane w ostatnich kilku latach osiedle mieszkaniowe domków jednorodzinnych o ciekawej, nowoczesnej architekturze [zd.3]. Za chwilę dochodzimy do budowanego w latach osiemdziesiątych ub. wieku osiedla Bobrek Zachód. Mijamy osiedle z lewej strony i wkrótce osiągamy plebanię tutejszej parafii. Budynek utrzymany jest w konwencji klasycystycznego dworku z portykiem wspartym na dwóch kolumnach. Zaraz za plebanią, na terenie cmentarza, stoi kościół parafialny p.w. Imienia Najświętszej Marii Panny [zd.4]. Został wybudowany w 1910 r. jako kaplica cmentarna, a od 1957 r. pełni funkcję kościoła parafialnego. Na otaczającym kościół cmentarzu uwagę zwraca neorenesansowa kaplica grobowa rodziny Pellów z 1904 r. Warto odnaleźć mogiły pochowanych tu znanych obywateli Cieszyna: Alojzego Milaty – nauczyciela-krajoznawcy, działacza PTT „Beskid Śląski” oraz Wandy Skrzypczak – Romik – działaczki harcerskiej. Za kościołem znaleźć można wykonany z granitu nagrobek z napisem: „Bohaterskiej Armii Czerwonej wyzwolicielce z jarzma germańskiego wdzięczna Ziemia Cieszyńska”. Rośnie też tu kilka lip drobnolistnych oplecionych chronionym bluszczem pospolitym. Przy wejściu na cmentarz wbudowana jest w ogrodzenie domkowa kapliczka Matki Boskiej Częstochowskiej. Naprzeciwko kościoła usytuowane są budynki starej cegielni, produkujacej niegdyś znaną z dobrej jakości cegłę. Za cmentarzem ul. T. Kościuszki skręca w lewo. Przed nami roztacza się widok na osiedle Bobrek Wschodni i niżej dolinę Sarkandrowca. Skręcamy w prawo. Na zakręcie z prawej strony na skarpie rosną dwa ok. 150 – 200-letnie dęby szypułkowe. Po chwili ukazują się budynki Filii Uniwersytetu Śląskiego leżące po drugiej stronie Bobrówki. Przekraczamy ul. Stawową (200 m w prawo obok „Elektrometalu” znajduje się przystanek PKS Cieszyn Stawowa) i mijając budynek remizy OSP Bobrek dochodzimy do ul. K. Brodzińskiego. Kończy się tu zielony Szlak Nadwodny. Z lewej strony dołączają do nas znaki żółtego Szlaku Widokowego. Wspólnie skręcamy w prawo i po przejściu mostku na Bobrówce znowu w prawo w ul. Czarny Chodnik. W tym miejscu z lewej strony dołącza zielony Szlak Rezerwatów. Idziemy obok gospodarstwa ogrodniczego (kwiaciarstwo) pomiędzy torami kolejowymi linii Cieszyn – Bielsko-Biała i rzeką Bobrówką, by wkrótce dojść do wiaduktu. Pod nim z prawej strony trasy stoi kapliczka domkowa (opisana w rozdz. 3). Za wiaduktem skręcamy w ul. Bobrecką w lewo i po przejściu przez tory kolejowe w prawo w ul. F. Hajduka. Stąd już tylko ok. 100 m do budynku dworca PKP, gdzie kończy się szlak.